Manzili: | X.Doniyorbek 1 tor ko‘cha 3 A uy |
Telefon raqami: | 66-231-23-91 |
Geografik joylashuvi: | Shaharda |
"Obod mahalla" yoki "Obod qishloq" dasturiga kiritilganligi: |
Yo‘q |
Og‘ir hududga kiritilganligi: | Yo‘q |
Jami aholi soni: | 2021 |
Ayollar soni: | 1010 (49,98%) |
Erkaklar soni: | 1011 (50,02%) |
Xonadon soni: | 267 |
Oila soni: | 569 |
Aholi millat tarkibi: | |
o‘zbek | 1127 (55,76%) |
tojik | 892 (44,14%) |
qoraqalpoq | 0 (0,00%) |
qozoq | 0 (0,00%) |
rus | 0 (0,00%) |
qirg‘iz | 0 (0,00%) |
turkman | 1 (0,05%) |
tatar | 0 (0,00%) |
koreys | 0 (0,00%) |
eroniy | 1 (0,05%) |
ozarbayjon | 0 (0,00%) |
afg‘on | 0 (0,00%) |
ukrain | 0 (0,00%) |
belorus | 0 (0,00%) |
yahudiy | 0 (0,00%) |
boshqa | 0 (0,00%) |
Samarqand shahar «Chashma» mahalla fuqarolar yig‘ini
T A R I X I
Samarqand shahar «Chashma» mahalla fuqarolar yig‘ini
( Xo‘ja Doniyorbek ko‘cha 1 tor ko‘cha 8 uy, telefon: +99866 231-22-36 )
Mahalla «Ustozlar», «Luchchakon», «Xo‘ja Ahrori vali», Qo‘shchinor», «Zardo‘zlar» mahallasi bilan chegaradosh.
«Chashma» mahallasi uchta mahalla «Doniyorbek», «Qo‘lba», Degrezon» bilan birlashib «Inqilob» mahallasi deb nomlangan edi.
2009 yil 2 dekabr Samarqand shahar Hokimining 1831-Q-sonli qarori bilan «Inqilob» mahalla fuqarolar yig‘ini «Chashma» MFY ni bo‘lgan.
Xonadonlar soni – 269
Oilalar soni -569
Aholi soni – 2021 nafar
Erkaklar – 990 nafar
Ayollar - 1031
Xasanov Ikrom Raxmonkulovich – MFY raisi: - (90) – 250-27-11
Xasanova Gulchexra – Mahalla faoli - (93) -720-79-76
Turobov Doston - 7-IIB profilaktika inspektori, fukarolar yigini
raisning huquq-targ‘ibot masalalari bo‘yicha o‘rinbosari:
(99) -878-11-94
MAHALLANI TARIXI:
«Doniyorbek» -Samarqand shahrining janubiy-sharqiy qismida XVIII-XIX asrlarda tashkil topgan. Mahalla hududining shimolida Qo‘lba, sharqida Darvozai Xo‘ja ahror, g‘arbidan Masjidi Naqshin, janubida Mullo Qalandar jamoalari joylashgan. Mahalla chegarasida ikkita masjid, oltita mozor , 22 maktab, buloq, karvonsaroy, hujralar, tahoratxona mavjud bo‘lib, ularning aksariyati buzib tashlagan .
«Degrezon»- XVIII-XIX asrlarda ushbu mahalla Samarqand shahrining g‘arbiy- shimoliy mintaqasida vujudga keldi.
Degrezon mahallasining hududi Xoja Ahror darvozasi mahallasiga tutash Toshoxurdan boshlanib , Ibn Sino ko‘chasi uzra suyak sili kasalliklari kasalxonasigacha , chapdan Termez ko‘chasining Toshoxur qismidan 1- Muliyongacha bo‘lib Urgshanch ko‘chasi esa Urganji makhallasidan ajratib turadigan chegaradir. 50- yillarda Urganchi ko‘chasining Darvozai Xo‘ja Ahror qismidagi joyi berkitildi va dorixona, oziq-ovqat, sabzavot do‘konlari qurildi. Shu mintaqada joylashgan saroy, kolxoz do‘koni ham barham topdi. Shu zaylda mahalla hududining asosiy qismi davlat tasarrufiga o‘tdi.
Mahalla hududida ikkita masjid mavjud bo‘lib, ulardan biri hozirgi choyxona binosining, ikkinchisi esa sobiq sabzavot do‘konining orqa qismida edi. Birinchi masjid 30-yillarda butunlay buzib tashlanadi. Ikkinchi masjid esa XIX asrning 70 yillarida barpo etilgan edi.. Bu masjid Urganch ko‘chasining bosh qismida joylashgan bo‘lib, uning oldida choyxona va hovli mavjud edi. Bu masjid ham XX asrning 50-yillarida buziladi.
Quddus Bobomurodov va Abdullo Abdug‘aniyevlarning ma'lumotlariga qaraganda, masjidning barham topilishi arafasida Mullo Tursun, mullo Sharif va Orif Gulxani imom xatiblik vazifasini bajarganlar. Sho‘rolar Hukmronligi davrida masjid binosi «Rodina» arteli tasarrufiga o‘tib, metall saqlash omborxonasiga aylantiriladi va uzoq muddat ta'mirlanmaganligi oqibatida xarobaga aylanadi.
Sebzor qabristonnining Toshoxur hududidagi qismida 8-son to‘liqsiz maktab binosi qurildi. Hozir ham maktabda jismonan nogiron bolalar tahsi oladilar. Bu maktabda 30-yillarning oxirigacha qo‘shni mahallalarning farzandlari boshlang‘ich ma'lumot olganlar. 1936 yil 22- son o‘rta maktab foydalanishga topshiriladi va o‘quvchilar to‘liq o‘rta ma'lumot olishga erishadilar.
Keyinchalik mahkallaning nomi Namozgoh -1 ga aylantirildi, uning hududi Samarqand shahriga tutash «23 –fevral» jamoa xo‘jaligigacha davom etgan. Ana shu mintaqada yangi mahallalar vujudga keldi. 1985 yilda xalqlarning ikkinchi jahon urushidagi g‘alabasiga 40- yil to‘lishi munosabati bilan mahallaga «G‘alabaning 40 yilligi» nomi berildi.O‘zbekistonning milliy mustaqilligi sharofati bilan mahalla asl nomi bilan atala boshlandi.
Mahalla hududining chap tomonida Yori devona qabristoni mavjud. Chor rossiyaining qarori bilan kata Termiz ko‘chasi qurilganligi sababli qabristonning ko‘p qismi buzilib, qolgan joylar fuqarolarning hovlilariga aylandi.
Ayrim manbalarda Degrezon mahallasi «Yaxchiho» deb nomlangan. Bunga asos bor albatta. Yori devona qabristonnining mahallaga tutash joyida suv ombori mavjud bo‘lib, odamlar qish vaqtida muz qatlamlarini kesib maxsus muzxonalarda saqlaganlar. Yozning issiq pallasida, ya'ni muzga ehtiyoj kata bo‘lgan paytda do‘kon va rastalarda ishlatganlar. Bu ishda Ergash, Qobil va Murod bobo aravakashlarning xizmati katta edi.
Mahallaning boshqa nomi Degrezon bo‘lib, qadim zamonlardan mahalla fuqarolari degrezlik kasbi bilan shug‘ullangan. Murod degrezning hovlisida maxsus ustaxona, qozon qoliplari, metallni eritish qozonlari mavjud edi. Turli hajmdagi qozonlar, dehqonlarning qo‘sh haydab ishlov berish uchun tishlar ishlab chiqarilib mijozlarga yetkazish yaxshi yo‘lga qo‘yilgang edi.
Mahalladoshlar jamoasining nomini «Bofanda» deb atashga ham rozilak bderishdi. Buning sababi, ushbu mahalla tarixida bofanda (tikuvchi) oilalar talaygina edi. Hozirgacha bofandalar Ahmad, Hamid, Sharif va Rahim bobolarning nomini ko‘pchilik eslaydi. Ular olacha, beqasam, karvos, shohi to‘qishga qo‘li gul usta insonlar edilar.
Muzchilik kasbi tugashi bilan suv ombori o‘rnida choyxona, nonvoyxona, halvogarlik xonalari qurildi. Urush yillarida bu xonalarga Polshadan ko‘chib kelgan oilalar va 5-son vino ishlab chiqarish zavodining yotoqxonalari joylashtirildi. Shu tarzda mahalla ixtiyoridagi binolar asta-sekinlik bilan davlat tasarrufiga o‘ta boshladi. Mustaqillik yillarida bu joylarda yangi tipdagi choyxona, bog‘ va xotira maydoni barpo etildi. Mahalla hududi Samarqandning o‘rta asr ixota devorlari yonida joylashgan bo‘lib, uning chegarasida Yori devona va Sebzor mozorlari bor. Mahallaning Termez ko‘chasidagi aholi hovlilari Yori devona mozorining buzilgan qismida barpo qilingan. Mahalla bir necha yillar Namozgoh mahallasi tasarufida edi. 60- yillarda mustaqil mahalla maqomini oldi.
Jamoaning ikkita masjidi dindorlarning xizmatini bajargan edi. Masjidlar buzilib, uning o‘rniga savdo do‘konlari, dorixona va boshqa davlatga qarashli binolar qurildi. Masjidlarga qarashli hovuzlar, tahoratxona va hujralar ham barham topdi.
Mahallaning sharqiy qismida Naqshband tariqatining namoyandasi Jonfidoning qabri mavjud. Abdul Qosim Jonfido XV asrda yashab, Hazrat Xoja Ahrorning yaqin muridi edi.
Qo‘lba - Mahalla Samarqandning qadimgi qal'asi, Xo‘ja Axror va So‘zangaron darvozalariga tutashgan joyda vujudga kelgan. Mahalla chegarasida qadimgi Yori Devona, Sebzor qabristonlari, Doniyorbek mozori, Novadon arig‘i joylashgan. Qo‘lba mahallasi ( Inqilob) Samarqandning arxeologik boy mintaqasida joylashgan. Ba'zi kishilar uni Boloi qal'a deb atashganlar. Buning sababi bor, albatta. Zero, Qo‘lbaning asosiy hududini shaharning XI-XII asrdagi ihota qal'alari tashkil qiladi. Ming afsuski, tarixini unutgan ba'zi fuqarolar qal'alarni buzib o‘z hovlilariga qo‘shib yuborganlar.
Mahallaning avvalgi nomi Qo‘lbacha bo‘lib, keyinchalik Qo‘lba deb atadilar. Buning asosiy sababi mazkur maskanning tub aholisi Samarqand tumanining Qo‘lba qishlog‘iga maansubdir. Bahordan kuzgacha qio‘loqda dehqonchilik va bog‘dorchilik bilan shug‘ullanib, qish faslida shahardagi hovlilariga ko‘chib kelganlar. Shu boisdan Qo‘lbacha katta qishloqning shahardagi bir qismi sifatida tan olingan.
Marhum Tohir aka Mansurovning so‘zlariga qaraganda, odamlar yangi uy qurish yoki uni ta'mirlashda ichiga qul solingan sopol idishlarga duch kelganlar. Taxmin qilishlarcha, bu ko‘hna zaminda hindlar istiqomat qilganlar va ularda o‘liklarni kuydirgach, kulini maxsus sopol buyumlarga solib ko‘mish odat tusiga kirgan ekan.
Mahallaning masjidining Hoji Madixo‘ja nomli shaxs o‘z hisobidan barpo qilgan. Masjidning chap tomonida hujralar, tahoratxona va katta hovuz bor edi. Musulmonlar bu muqaddas maskanni nihoyatda soya, salqin va shinam saqlagan. Masjidga imomlik vazifasini Qori Ibrohim bajarganlar.
Mahalla fuqarolarining do‘stligi va hamjihatligi obodonlik ishlarini olib borishga xizmat qilgan. Aravakashlar Quli bobo, Sharif bobo, Xoja Oxunicho‘b qurilish materillarini o‘z vaqtida yetkazib, masjid binosini, ariqlarni, yo‘llarni barpo qilishga erishganlar. Bu ishlarni amalga oshirishga mahalla oqsoqoli Sharif bobo boshchilik qilgan.
Masjid binosini barpo qilishda mahalla ustalari ayniqsa jonbozlik ko‘rsatgan. Bu o‘rinda usta Xudoyqul boboning hissasi kata edi.
Mahallaning nomi turli davrlarda tez-tez o‘zgartirilgan edi. Inqilob, Xojimurod, Andijoni, Serafimovich nomiga qo‘yilgan mahalla Sharifxo‘ja jamoasiga qo‘shilib, yana o‘z nomini olishga erishdi.
Bu sarzaminda turli kasb egalari avlod-avlod bo‘lib yashaganlar. Attorlik, charmgarlik, kavshdo‘zlik, etikdo‘zlik ustoxonalarida kosiblarning mehnati avjida edi. Hunarmandlarning shaxsiy do‘konlarida ishlab chiqilgan mahsulotlar mijozlarning o‘sib boradigan ehtiyojlarini qondirish darajasida rivojlangan.
Mansur boboning «Bog‘dod» va «Uvaysi» eshiklari, Odil boboning amirkon va bo‘lg‘ori poyafzallari, Ergash boboning lazzatli zig‘ir va kunjut yog‘i, Xudoyqul duradgor, Rajab, To‘ra, Shukurullo, po‘